Структура
та види робіт на кожному етапі уроку |
Хід уроку
І. Організаційна хвилинка ( 1 хв)
Пролунав і стих дзвінок,
Починається урок.
Всі за парти посідайте,
Працювати починайте.
|
Встали, діти, всі рівненько,
Усміхнулися
гарненько.
Настрій на урок взяли –
Працювати почали.
|
II.
Вправи на розвиток навичок читання (до 3 хв)
Види робіт:
- вправи на тренування дихального апарата:
Дихальна гімнастика
Ця гімнастика сприяє розвитку вміння регулювати своє дихання (не губити закінчення слів, на робити вдих на півслові, не замовкати до кінця речення):
● задути свічку;
● здути пушинку;
● погудіти, наче пароплав;
● зобразити свист вітру;
● зробити язичком рухи маляра, що фарбує стіну;
● продзижчати, наче жук;
● зобразити шум лісу;
● зобразити шум мотору, що працює.
Ця гімнастика сприяє розвитку вміння регулювати своє дихання (не губити закінчення слів, на робити вдих на півслові, не замовкати до кінця речення):
● задути свічку;
● здути пушинку;
● погудіти, наче пароплав;
● зобразити свист вітру;
● зробити язичком рухи маляра, що фарбує стіну;
● продзижчати, наче жук;
● зобразити шум лісу;
● зобразити шум мотору, що працює.
Вправа «Подивись і повтори»:
● витягнути губи трубочкою;
● зімкнути губи;
● показати губами букву «О»;
● облизати губи;
● зробити язичком рухи маятника.
● витягнути губи трубочкою;
● зімкнути губи;
● показати губами букву «О»;
● облизати губи;
● зробити язичком рухи маятника.
-
вправи для розвитку
артикуляції:
Вправа «Скоромовку скоро скажемо»
Мета: відпрацьовувати навички правильного та швидкого вимовляння найуживаніших слів.
Мета: відпрацьовувати навички правильного та швидкого вимовляння найуживаніших слів.
Цінність скоромовок полягає не в смисловому навантаженні, а в
такому підборі і розстановці слів, вимова яких вимагає певних зусиль і сприяє
виробленню дикції, правильної артикуляції. Також скоромовки збагачують
словниковий запас та сприяють підвищенню культури мовлення.
Вимова скоромовок сприймається як весела розвага, тому діти їх
люблять: той, хто прагне швиденько розповісти скоромовку, часто потрапляє у
смішне становище, «спотикаючись» чи перекручуючи слова. Скоромовки легко
засвоюються дітьми й допомагають удосконалювати навички читання.
● Кричав Архип, Архип охрип,
Не треба Архипу кричати до хрипу. |
● Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ. |
● Дзижчить над житом жвавий жук,
Бо жовтий він вдягнув кожух. |
● Жовтий жук купив жилет,
Джемпер, джинси та жакет. |
-
вправи для розвитку
мовленнєвого апарату:
Вправа «Чистомовку кажи чисто»
Логопедичні чистомовки та вправи на автоматизацію звуків у словах та реченнях допомагають вимовляти слова чітко та зрозуміло.
Можна урізноманітнити вправу зміною гучності або тембру голосу, тобто одні й ті самі рядки промовляти по-різному: голосно, тихо, швидко або повільно.
Логопедичні чистомовки та вправи на автоматизацію звуків у словах та реченнях допомагають вимовляти слова чітко та зрозуміло.
Можна урізноманітнити вправу зміною гучності або тембру голосу, тобто одні й ті самі рядки промовляти по-різному: голосно, тихо, швидко або повільно.
Я на руку
рукавицю
Одягаю брату Грицю. Він незграбний, ще маленький, Хай не мерзне мій рідненький. |
Моркву,
перець і гарбуз
Посадив старий дідусь. Пестив їх та поливав Гарний урожай зібрав. |
На-на-на – незабаром вже зима.
Ло-ло-ло – хмарами небо затягло.
Ощ-ощ-ощ – сіє дрібний дощ.
Хи-хи-хи – відлетіли всі птахи.
|
Ло-ло-ло – дощем землю залило.
Ва-ва-ва – холодний вітер завива.
Но-но-но- гілка стукає в вікно.
Ці-ці-ці – сидять під стріхою горобці.
|
- вправи для розширення площі зорового сприймання:
1. Читання слів у
пірамідках.
Можна складати пірамідки як із слів тексту, так і з інших слів. Головна
вимога - щоб слова у піраміді були розташовані одне під одним зі збільшенням
кількості букв.
на
ніс
сини
росли
калина
виросла
2.
Читання складових таблиць.
Таблиця 1
А
|
О
|
У
|
І
|
Е
|
И
|
|
МН
|
мна
|
мно
|
мну
|
мні
|
мне
|
мни
|
ВД
|
вда
|
вдо
|
вду
|
вді
|
вде
|
вди
|
ПР
|
пра
|
про
|
пру
|
прі
|
пре
|
при
|
СТ
|
ста
|
сто
|
сту
|
сті
|
сте
|
сти
|
ЗВ
|
зва
|
зво
|
зву
|
зві
|
зве
|
зви
|
ЛК
|
лка
|
лко
|
лку
|
лкі
|
лке
|
лки
|
ЧН
|
чна
|
чно
|
чнк
|
чні
|
чне
|
чни
|
Таблиця 2
А
|
О
|
У
|
И
|
І
|
Е
|
|
ВБР
|
вбра
|
вбро
|
вбру
|
вбри
|
вбрі
|
вбре
|
ВЗД
|
взда
|
вздо
|
взду
|
взди
|
взді
|
взде
|
ВКЛ
|
вкла
|
вкло
|
вклу
|
вкли
|
вклі
|
вкле
|
ВПР
|
впра
|
впро
|
впру
|
впри
|
впрі
|
впре
|
ВСМ
|
всма
|
всмо
|
всму
|
всми
|
всмі
|
всме
|
ВСТ
|
вста
|
всто
|
всту
|
всти
|
всті
|
всте
|
ВТР
|
втра
|
втро
|
втру
|
втри
|
втрі
|
втре
|
ЗБР
|
збра
|
збро
|
збру
|
збри
|
збрі
|
збре
|
ЗДР
|
здра
|
здро
|
здру
|
здри
|
здрі
|
здре
|
СКЛ
|
скла
|
скло
|
склу
|
скли
|
склі
|
скле
|
СКР
|
скра
|
скро
|
скру
|
скри
|
скрі
|
скре
|
СПР
|
спра
|
спро
|
спру
|
спри
|
спрі
|
спре
|
СТР
|
стра
|
стро
|
стру
|
стри
|
стрі
|
стре
|
ШКР
|
шкра
|
шкро
|
шкру
|
шкри
|
шкрі
|
шкре
|
НТР
|
нтра
|
нтро
|
нтру
|
нтри
|
нтрі
|
нтре
|
Таблиця 3
бла
|
бло
|
бли
|
бло
|
бра
|
бре
|
бро
|
бру
|
брю
|
бря
|
вре
|
вдо
|
вду
|
вда
|
вди
|
вдо
|
взи
|
вно
|
вку
|
вли
|
вле
|
вли
|
вли
|
вди
|
вни
|
вне
|
вни
|
вно
|
вну
|
вра
|
вру
|
все
|
все
|
всю
|
вся
|
вта
|
всте
|
вти
|
вто
|
вхло
|
вши
|
вше
|
гло
|
глу
|
гля
|
гна
|
вне
|
гну
|
гра
|
гри
|
гри
|
гро
|
гру
|
гри
|
гря
|
два
|
дву
|
дря
|
зде
|
дли
|
дни
|
дне
|
дра
|
дро
|
дру
|
дря
|
здо
|
зло
|
зле
|
зле
|
кво
|
кве
|
кви
|
кла
|
кде
|
кло
|
лгу
|
клю
|
кля
|
кно
|
кра
|
пла
|
але
|
пли
|
пло
|
пру
|
пли
|
плю
|
мне
|
мни
|
пру
|
пли
|
пне
|
при
|
про
|
при
|
пря
|
пла
|
псе
|
пси
|
пше
|
рва
|
рде
|
ргла
|
сбе
|
сби
|
свя
|
вся
|
сво
|
вси
|
сти
|
сда
|
сде
|
сде
|
сдо
|
сду
|
спча
|
спсе
|
спсо
|
сти
|
смо
|
сми
|
сму
|
сля
|
еля
|
сни
|
сте
|
сно
|
сно
|
сно
|
еро
|
сре
|
сро
|
сто
|
сте
|
сти
|
сто
|
сту
|
сно
|
схо
|
сши
|
сш
|
сче
|
тре
|
тхе
|
тле
|
тро
|
тре
|
фля
|
фра
|
фро
|
хва
|
хво
|
хме
|
хле
|
хле
|
хло
|
три
|
тро
|
тре
|
трю
|
тра
|
тща
|
тще
|
фне
|
фли
|
шве
|
шво
|
шка
|
флю
|
шло
|
шле
|
шли
|
шлю
|
шни
|
шга
|
хро
|
хря
|
хво
|
гре
|
что
|
шви
|
шти
|
шра
|
ште
|
шта
|
што
|
шту
|
шди
|
шли
|
Таблиця 4
|
|||||||||
стри
|
стро
|
стро
|
вдре
|
вдру
|
вдри
|
вдба
|
вдби
|
вдбу
|
вдве
|
взде
|
вздо
|
взду
|
взле
|
взло
|
взлю
|
вдну
|
взри
|
вхлю
|
вхра
|
вкри
|
вкру
|
впря
|
вклю
|
впру
|
впри
|
впри
|
впро
|
втри
|
впри
|
вено
|
всту
|
всхо
|
встри
|
ство
|
встли
|
взле
|
вргу
|
всло
|
всла
|
всти
|
спра
|
вста
|
встве
|
здра
|
мню
|
спра
|
сбри
|
сбро
|
стру
|
сгри
|
скло
|
скло
|
скве
|
спре
|
спру
|
спле
|
спра
|
спри
|
стро
|
Таблиця 5
А
|
О
|
У
|
И
|
І
|
Е
|
Я
|
Ю
|
Є
|
|
КВ
|
ква
|
кво
|
кву
|
кви
|
кві
|
кве
|
квя
|
квю
|
|
КЛ
|
кла
|
кло
|
клу
|
кли
|
клі
|
кле
|
кля
|
клю
|
|
КМ
|
кма
|
кмо
|
кму
|
кми
|
кмі
|
кме
|
|||
КН
|
кна
|
кно
|
кну
|
кни
|
кні
|
кне
|
кня
|
кню
|
кнє
|
КР
|
кра
|
кро
|
кру
|
кри
|
крі
|
кре
|
кря
|
||
РВ
|
рва
|
рво
|
рву
|
рви
|
рві
|
рве
|
рвя
|
||
ТВ
|
тва
|
тво
|
тву
|
тви
|
тві
|
тве
|
|||
ТК
|
тка
|
тко
|
тку
|
тки
|
ткі
|
тке
|
ткя
|
ткю
|
|
ТЛ
|
тла
|
тло
|
тлу
|
тли
|
тлі
|
тле
|
тля
|
тлю
|
|
ТН
|
тна
|
тно
|
тну
|
тни
|
тні
|
тне
|
тня
|
тню
|
|
ТР
|
тра
|
тро
|
тру
|
три
|
трі
|
тре
|
тря
|
трю
|
|
ПЛ
|
пла
|
пло
|
плу
|
пли
|
плі
|
пле
|
пля
|
плю
|
|
ПР
|
пра
|
про
|
пру
|
при
|
прі
|
пре
|
пря
|
прю
|
|
ПТ
|
пта
|
пто
|
пту
|
пти
|
пті
|
пте
|
птя
|
птю
|
|
ПШ
|
пша
|
пшо
|
пшу
|
пши
|
пші
|
пше
|
|||
ВГ
|
вга
|
вго
|
вгу
|
вги
|
вгі
|
вге
|
вгя
|
||
ВД
|
вда
|
вдо
|
вду
|
вди
|
вді
|
вде
|
вдя
|
вдю
|
|
ВЖ
|
вжа
|
вжо
|
вжу
|
вжи
|
вжі
|
вже
|
вжя
|
||
ВЛ
|
вла
|
вло
|
влу
|
вли
|
влі
|
вле
|
вля
|
влю
|
|
ВМ
|
вма
|
вмо
|
вму
|
вми
|
вмі
|
вме
|
вмя
|
||
ВН
|
вна
|
вно
|
вну
|
вни
|
вні
|
вне
|
вня
|
вню
|
внє
|
ВР
|
вра
|
вро
|
вру
|
ври
|
врі
|
вре
|
вря
|
врю
|
|
ВХ
|
вха
|
вхо
|
вху
|
вхи
|
вхі
|
вхе
|
|||
ВЧ
|
вча
|
вчо
|
вчу
|
вчи
|
вчі
|
вче
|
|||
ВШ
|
вша
|
вшо
|
вшу
|
вши
|
вші
|
вше
|
- вправи для нарощування темпу читання:
Вправи для підняття
темпу читання слабших учнів
1.
Багаторазове читання скоромовкою, парами, у два голоси, з
простукуванням, з одного тексту трьох рядків з переходом до читання 5 - 10 рядків
невідомого тексту. З розвитком навички швидкого читання вправа ускладнюється.
Читання в парі замінюється індивідуальним багаторазовим читанням трьох рядків з
простукуванням і дальшим переходом до читання половини сторінки тексту.
2. Читання скоромовкою.
Певну
частину тексту учні читають скоромовкою (дуже швидко), але добре запам′ятовуючи
та відтворюючи зміст прочитаного.
3. Читання хором.
Учні
намагаються читати з певною швидкістю, щоб не відстати від товаришів. Учні, які
володіють кращою технікою читання, мають можливість звернути більше уваги на
виразність свого читання.
4.
Читання в парі.
Один
учень читає, інший слухає, аналізує якість читання товариша, допущені помилки.
5. Читання
«Вовк та Заєць».
Читають
два учні. Перший прочитує речення з певною швидкістю, інший читає теж саме
речення, «доганяючи» за швидкістю першого.
6. Читання «Причеп»
Робота
в парах. Перший рядок вірша читають учні першої парти, другий рядок – першої і
другої парти, третій рядок – першої, другої і третьої парти.
7. Читання «Драбинка».
Учні читають парами по рядах.
Спочатку вгору, а потім повертаються назад.
Стимулюючі
вправи для розвитку навички швидкого читання
1. Читання «Диктор»
Учитель або учень, який
має добрі навички читання, читає текст вголос. А учні пошепки читають разом із
ним, копіюючи темп і правильність читання.
2. Читання «Хвилею»
Читають завдання за
заданою вчителем схемою: повільно, швидко, дуже швидко і навпаки.
3. Зразкове читання
Такий вид роботи
використовується, коли діти мають добрі навички читання даного тексту.
Виховується бажання продемонструвати зразкове читання.
4. Читання «Біг по доріжці»
Діти читають склади,
слова з різним темпом та силою голосу:
- повільно й тихо;
- швидко й тихо;
- швидко й голосно;
- повільно й голосно.
5. Читання
«Засічка - кидок»
При слові кидок
діти починають читати для фіксування часу; коли пролунає засічка - школярі
зупиняються, помічаючи олівцем останнє прочитане слово. Відводять погляд.
Відпочинок 10-12 секунд. Вправа повторюється тричі.
6. Читання «Старт!»
Школярі читають різні
тексти у звичному для себе темпі. При слові
«Старт!» вмикається метроном найвищої швидкості. Діти квапляться дочитати.
Після вимикання метронома переказують опановане.
7. Читання
«Луна»
Учитель читає голосно, а
учні те ж саме читають тихіше. Потім перша пара учнів читає голосно, друга пара
трохи тихіше, третя пара ще тихіше і т. д.
8. Читання
«М’ячик»
Вчитель викликає учня
читати текст (уривок, абзац, речення). Учень читає і далі передає «м’ячик» кому
бажає. «М’ячик» крокує класом, залучає до читання всіх учнів.
9. Читання
«Самокат»
Довільне читання.
Вчитель викликає учня,
який обирає з яким інтервалом він буде «їхати на самокаті» через один, два, три
рядки.
Учень. «Я буду їхати
через два рядки».
Читає, пропускаючи два
рядки, весь клас повинен встигати читати за ним. Коли учень втомиться, він
називає прізвище наступного володаря «самоката».
10. Читання
«Акула»
Вчитель навмисне не
дочитує слова в реченні, їх ніби проковтнула «акула». Учні відшукують і читають
речення правильно.
11. Читання
«Бджілка»
Учні читають – гудуть, як
бджоли. Можливі різні варіанти: колективно, в парах, по рядах.
12. Читання
«Зайчик»
Учень читає текст
«перестрибуючи» через одне слово. Клас слідкує. «Мисливець» (хтось із учнів)
називає пропущені слова.
13. Читання
«Пошуковці»
Учень називає лише перші склади слів у якомусь реченні. Всі відшукують
шифроване повідомлення і читають правильно.
- вправи на розвиток осмисленого читання, процесів мислення, уваги, пам’яті.
Вправи на вироблення в учнів свідомого читання
1. Розділіть слова на тематичні групи:
завірюха, віхола, пролісок, хуртовина, фіалка,
підсніжник.
- Знайдіть
зимову групу слів.
- Знайдіть
весняну групу слів.
2. Відшукайте зайве слово:
Жайворонок,
ластівка, синичка, соловейко.
(Синичка,
бо вона в нас зимує).
Стіл,
крісло, телевізор, шафа.
(Телевізор,
бо він не відноситься до меблів).
Дуб,
бузок, сосна, верба.
(Бузок –
кущ).
3. Доберіть антоніми:
багато - …
(мало)
повний - …
(порожній)
високий -
… (низький).
4. Доберіть синоніми:
радісний -
… (веселий), біжить - … (мчить).
5. Гра «Складовий аукціон»:
-
Допоможіть зварити борщ:
кар мі та
бу ква по
мор пус ка
ряк ля топ дор
(Картопля, буряк, морква, капуста, помідор.)
- Хто в
лісі живе?
вед тел
си єць
ли ниця
дя сиця
за мідь
6. До даних слів доберіть ласкаві слова:
дідусь-
бабуся-
дядько-
тітка-
сестра-
брат-
7. Назвіть предмети одним узагальнюючим словом:
а) дуб,
сосна, береза – це …
б) карась,
лин, окунь – це …
в) маслюк,
мухомор, лисичка – це …
г)
помідор, огірок, капуста – це …
8. Узагальніть через протиставлення:
а) дуб –
дерево, а смородина – …
б) плаття
– одяг, а черевики – …
в)
чорнобривці – квіти, а суниці – …
9. Визначіть предмет за його діями:
а) літає,
падає, покриває, зігріває, блищить, скрипить – … (сніг);
б)
світить, гріє, усміхається, пригріває, зігріває, палає – … (сонце).
10. Гра «Ланцюжок»
Учитель
показує учням ланцюжок і звертає увагу дітей на те, як одне кільце з’єднане з
іншим. Пропонує зробити «ланцюжок» із слів так, щоб вони з’єднувалися
однаковими складами.
Наприклад:
Віра – ракета – тато – товар – … .
Якщо хтось
із дітей дуже довго розмірковує, помиляється чи повторює вже назване слово, він
вибуває з гри. Так кількість гравців поступово зменшується, і перемагає той,
хто залишиться до кінця гри.
Сова –
вага – галка – канапа – парта – табір – … .
Ваза –
заголовок – вокзал – залізо – золото – товариш – … .
Фарба –
бабуся – сяйво – вода – дача – чабан – … .
Сорока –
каша – шабля – лялька – калина – наука – … .
Зима –
малина – нафта – тарілка – канава – вата – … .
Нора –
ракета – тайга – гарбуз – бузина – намисто – … .
Мавпа –
панчоха – халва – валянки – килим – лимон – … .
10. Граматична
математика
1) По + річкова
риба = бур’ян (ПОЛИН).
2)
Знаряддя праці для косіння трави + р = людина, що косить (КОСАР).
3) Весняна
квітка + це = велика розжарена куля, що обігріває землю (СОНЦЕ).
4) П +
ім’я дівчинки = великі ділянки землі (ПОЛЯ).
5) Цифра +
я = родина (СІМ’Я).
6) Бар +
прикраса з квітів на голові = назва рослини (БАРВІНОК).
8) Бо +
дитяча гра = озеро, що заросло (БОЛОТО).
9) Про +
невеликий ліс = весняна квітка (ПРОЛІСОК).
10)
Вусатий мешканець річок + ета = літаючий апарат (РАКЕТА).
11) Р +
комаха = краплинка води (РОСА).
12) Гру +
частина доби = назва місяця (ГРУДЕНЬ).
13) То +
крик ворони = професія (ТОКАР).
14) Вед +
метал = назва тварини (ВЕДМІДЬ).
15) При +
цифра = назва міста (ПРИП’ЯТЬ).
16) На +
сигнал допомоги на морі = інструмент для качання води (НАСОС).
17) Бі +
назва річки = посудина (БІДОН).
18) Ву +
член сім’ї = інструмент, яким ловлять рибу (ВУДОЧКА).
19) Ов +
огани зору = городні рослини (ОВОЧІ).
Вправи для
вироблення уваги до слова
1.
Вправа «Доберіть слово»
Пропонуємо учням дібрати до слів-предметів по 2-3-4
слова-ознаки або дії.
весна - рання, затяжна, стрімка;
книга - цікава, товста, старовинна, художня;
ялинка - струнка, зелена, гарна.
2.
Створіть нове слово:
- прочитайте слова
односкладові, двоскладові, з наголосом на І або ІІ складі; поясніть
багатозначність або значення наведених слів:
бак, рак, мак, лак, так, гак;
дуб, чуб, куб, зуб;
лити, шити, пити, жити, бити;
чайка, майка, гайка, байка;
- замініть букву,
що позначає голосний звук:
бак, бік, бук, бик, бек;
лук, лик, лак;
- прочитайте
слова, що різняться різними складами:
обберуть - обдеруть; влетить - злетить; поповз - заповз.
3.
Знайдіть зайве слово серед поданих:
а) прасувати, рубати, шити, читати, кувати;
б) велосипед, мотоцикл, потяг, трамвай, автобус.
4.
Складіть слова.
ми ре
доб ле
теп сиве
лас ле
пес каве
кра не
ніж тливе
5.
З кожного слова - по одному звуку, щоб вийшло
нове слово.
Вчитель називає слова. Учні повинні скласти з них слово
таким чином: взяти з першого слова перший звук і позначити його буквою, а з
другого - другий, з третього - третій і т.д.
Зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);
Мало, дим, сир (мир);
Пара, перо, він, мама, канал (пенал);
Звір, лось, шишка, лини, корито (зошит).
6.
«Чи є такий предмет?»
Попросіть дитину прочитати слова і сказати, чи існують ті
предмети або явища, які вони позначають.
Варіанти карток:
1.
Кущ, баж, мед, він, фап, лук, цюн, ніч, гач, сад, жіб,
таз, чуб, пек, шар, зиг, яма, хор, різ.
2.
Буря, гафо, нота, діту, жатю, птах, зіду, осел, ірек,
вухо, кюса, цирк, хрес.
3.
Актор, вимус, бочка, жнифя, голос, парта, ізюмт, хітко,
земля, церпа, сосна, диван, чвари, труби, осаті.
4.
Родина, вулира, ремінь, цукода, береше, палиця, чітасу,
музика, дірєня, кисіль, жибань.
5.
Загадка, читабон, фільток, кімната, руфлон, веселуп, учитель, голобіш, метелик, бджуза,
іграшка, дівчиря.
7.
«Прочитай загадку»
1.
Невогонь, аобпікає.
2.
Хтонейде, тойнапуптисне.
3.
Якоюкосоюнеможнакосити?
4.
Безрук, безніг, аворотавідчиняє.
5.
Язиканемає, абагатоцікавогорозповідає.
6.
Довгівуха, куцийхвіст, невеликийсамназріст.
8. «Додай
склад»
Вчитель показує дітям перший склад, а вони додають
наступні. Перемагає той, хто першим скаже слово.
9. Швидко прочитай слова і назви ті, які
відрізняються від інших однією чи двома буквами.
Мак ріка
мак ріка
мак ріка
мак ріпа
так ріка
мак ріка
10. Відшукайте закінчення прислів’я чи
приказки і прочитайте її.
Квітам потрібне сонце, ніж
у неволі в золотій клітці.
Воля пташці дорожча, то в ліс не йти.
Краще на волі на вітці від золотої клітки.
Боятися вовка, а народам мир.
11. Вчитель пропонує на картках тексти із пронумерованими
реченнями з недописаними:
а) закінченнями в словах;
б) словами;
в) частинами прислів′я.
Зразки карток.
А) 1. Світить сонц… . 2. В синь… небі співає жайворонок.
3. Чується весел…, дівоч… пісня. 4. У дитячому садк… граються, сміються діт… .
(На звороті: 1. –е; 2. –ому; 3. –а, -а; 4. –у, -и)
б) 1. Хто багато говорить, той мало … . 2. Вмієш сказати,
умій і … . 3. На словах медок, а на серці … . 4. Де багато пташок, там нема … .
5. Лихо конем не … .
(На звороті: 1. Робить; 2. Змовчати; 3. Льодок; 4.
Комашок; 5. Об′їхати.)
в) 1. Навколо – де не глянь! –
стоїть весна така,
що навіть зацвіла мітла у … .
(На звороті: сніговика)
|
2. Вмиває кішка кошенят.
Вмиває кізка … .
Сестричка меншу з милом
Щоранку мама … .
(На звороті: козенят, миє).
|
12. Прочитай дані слова. Вибери з них пари
антонімів.
Хворий, літній, кривий, зустріч, здоровий, молодий,
спокій, талант, тривога, підвищення, бездарність, гасити, розставлений, гучний,
запалювати, рівний, тихий.
13. Прочитай слова, погрупуй синоніми.
Гніватись, вудити, невдовзі, вартувати, звичайно,
неодмінно, чатувати, обов′язково, дошкуляти, сердитися, ловити, скоро, звісно,
заважати.
14. Гра «Бюро знахідок»
Учитель вводить дітей в ігровий сюжет: «Діти, давайте
попрацюємо у бюро знахідок. У даних віршиках загубилися слова. Прочитайте вірші
та доповніть загубленими словами».
Батько донечці і сину
Дав чотири апель…
І порадив:
– Не сваріться,
Ними чесно … (поділіться).
То по скільки
Доньці й … (сину)
Перепало … (апельсинів).
|
Запитала буква «н»:
«Чим закінчується день?»
Я подумав, ясна
річ,
І про вечір, і про ніч.
Та сказала буква «н»
Ввічливо і м’яко
Що закінчується день
Ще і … (м’яким знаком).
|
Вправи на
розвиток пам’яті і вироблення стійкої уваги
1. Вправа «Небо, земля»
Починаємо читати мовчки або вголос у довільному темпі. За командою «Небо!»
раптом припинити читати і помітити очима те місце, де застала команда, а очі
підняти догори і відірвати від тексту. За командою «Земля!» продовжити читати
від поміченого місця.
2. Вправа «Знайдіть слово»
Учитель чи один із учнів читає речення з тексту. Але, не закінчивши його,
зупиняється. Діти повинні знайти це речення та назвати слово, перед яким була
зупинка.
3. Вправа «Пошуковці»
Учні
виконують завдання:
- знайти в тексті речення, в яких є дані
вчителем слова;
- знайти слова, що підказують інтонацію та
темп читання даного тексту чи його частини.
4. Вправа «Пізнай слово»
На дошці
написані складні слова з виучуваного тексту, але з пропущеними буквами. Діти
впізнають їх, доповнюють та знаходять їхнє місце в тексті.
5. Вправа «Знайдіть помилку»
Учитель
читає текст (знайомий дітям), припускаючись помилок та неточностей. Діти уважно
стежать. Вони повинні помітити та виправити ці неточності.
6. Вправа «Так чи не так?»
Учитель
читає речення, а діти знаходять помилки і виправляють їх:
Взимку
кури відлітають у теплі краї. (Ні)
На нашій
яблуні вродило багато смачних шишок. (Ні)
У
сосновому лісі діти збирали моркву. (Ні)
Ведмідь
живе у барлозі. (Так)
III. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання (до 8 хв)
Види
робіт:
- підготовка відповідей на запитання, записаних на дошці чи сформульовані усно;
- вибіркове читання за завданням;
- переказ за планом; вказаним учителем (за частинами, поетапно, в цілому, стисло, детально, творчо);
- читання вказаних текстів, що містить твір (міркування героя, опис, розповідь одного з героя...);
- знаходження подібних рядків до запропонованих учителем;
- встановлення за ілюстрацією змісту відповідної частини твору і зачитування її;
- читання в особах;
- виразне читання;
- словесне малювання;
- тлумачення читання;
- читання-драматизація;
- трансформація діалогічного мовлення персонажів твору в розповідне;
- характеристика дійових осіб;
- читання напам’ять і т. ін.
- підготовка відповідей на запитання, записаних на дошці чи сформульовані усно;
- вибіркове читання за завданням;
- переказ за планом; вказаним учителем (за частинами, поетапно, в цілому, стисло, детально, творчо);
- читання вказаних текстів, що містить твір (міркування героя, опис, розповідь одного з героя...);
- знаходження подібних рядків до запропонованих учителем;
- встановлення за ілюстрацією змісту відповідної частини твору і зачитування її;
- читання в особах;
- виразне читання;
- словесне малювання;
- тлумачення читання;
- читання-драматизація;
- трансформація діалогічного мовлення персонажів твору в розповідне;
- характеристика дійових осіб;
- читання напам’ять і т. ін.
IV. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку. Підготовча робота до сприймання тексту (до 2 хв)
Види робіт:
- робота з наочністю;
- розповідь учителя, бесіда;
- лексико-семантична робота, лексико-стилістична робота, лексико-орфоепічна підготовка;
- ознайомлення з планом роботи над твором;
- вправи над класифікацією;
- робота зі змістом підручника;
- читання додаткових матеріалів учителем, учнями;
- створення проблемної ситуації;
- робота з основними структурними елементами книжкового апарату;
- прогнозування змісту твору за вказаними ознаками;
- робота над заголовком твору;
- актуалізація, уточнення і доповнення знань та уявлень учнів про явища, факти, події, що зображені у творі;
- постановка мети вивчення матеріалу і т. ін.
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і навичок (до 4 хв)
Види
робіт:
- читання тексту учнями, вчителем;
- комбіноване читання (вголос-мовчки, учні-вчитель);
- відповіді на запитання, поставлені до читання;
- бесіда-роздум над прочитаним;
- зіставлення запропонованих прислів’їв, приказок із прочитаним текстом;
- відповіді на запитання (завдання), вміщені у кінці тексту;
- визначення серед запропонованих запитань (завдань) тих, що мають (не мають) відношення до тексту;
- встановлення фактологічного ланцюжка подій;
- робота з наочністю, ілюстрацією підручника;
- постановка запитань учнями;
- ведення діалогу з автором твору;
- кодування інформації, вміщеної в тексті.
VI. Повторне читання тексту учнями і робота над текстом
(до 9 хв)
Види
робіт:
-
орфоепічне читання;
- тлумачне читання;
- акцентологічне читання;
- навчальне читання з постановкою таких запитань, котрі починаються зі слів: Чому? Де? Коли? Як?;
- вправи з розвитку техніки читання;
- поділ тексту на частини;
- складання словничка образних слів, антонімів, синонімів, порів-нянь, крилатих виразів;
- робота над фразеологією і мовними засобами;
- детальний переказ прочитаного;
- оглядове читання з елементами вибіркового;
- поєднання колективного читання з індивідуальним;
- знаходження завершених за змістом частин тексту;
- визначення головної думки твору;
- композиційний аналіз;
- складання плану;
- переказ за планом;
- підготовка до стислого переказу і стислий переказ прочитаного;
- аналіз вчинків дійових осіб та їх мотивів;
- словесне малювання;
- робота за ілюстрацією (впізнання і переказ відповідної частини, опис);
- вправи на розширення "поля читання”;
- інтонаційне читання;
- логічне читання.
VII. Узагальнююча бесіда за змістом твору (до 3 хв)
- тлумачне читання;
- акцентологічне читання;
- навчальне читання з постановкою таких запитань, котрі починаються зі слів: Чому? Де? Коли? Як?;
- вправи з розвитку техніки читання;
- поділ тексту на частини;
- складання словничка образних слів, антонімів, синонімів, порів-нянь, крилатих виразів;
- робота над фразеологією і мовними засобами;
- детальний переказ прочитаного;
- оглядове читання з елементами вибіркового;
- поєднання колективного читання з індивідуальним;
- знаходження завершених за змістом частин тексту;
- визначення головної думки твору;
- композиційний аналіз;
- складання плану;
- переказ за планом;
- підготовка до стислого переказу і стислий переказ прочитаного;
- аналіз вчинків дійових осіб та їх мотивів;
- словесне малювання;
- робота за ілюстрацією (впізнання і переказ відповідної частини, опис);
- вправи на розширення "поля читання”;
- інтонаційне читання;
- логічне читання.
VII. Узагальнююча бесіда за змістом твору (до 3 хв)
Види
робіт:
- розкриття ідейної спрямованості тексту;
- розкриття теми (основної думки) за опорними запитаннями;
- бесіда з метою підготовки до творчої роботи над текстом;
- бесіда за опорними запитаннями;
- робота з ілюстрацією підручника;
- робота з основними структурними елементами книжкового апарату;
- висловлення оцінних суджень;
- з’ясування причиново-наслідкових зв’язків;
- навчання технологій логічного читання;
- вибіркове читання;
- робота в групах та ін.
VIII. Робота над виразністю читання твору (до 4 хв)
Види робіт:
- складання партитури читання тексту на основі усвідомлення ідейно-змістової та емоційно-образної спрямованості тексту;
- слухання фонозапису твору;
- вправи на інтонування речень;
- читання-драматизація;
- групове (індивідуальне) читання;
- вправи на регулювання гучності голосу;
- тональне читання;
- трансформативне читання;
- заучування напам’ять;
- декламація;
- читання в особах; тощо.
IX.
Застосування знань на основі творчої роботи над текстом (до 4 хв)
Види
робіт:
- творчий переказ;
- розповідь за аналогією;
- ілюстративна робота (словесне, графічне малювання);
- колективна декламація;
- читання-інсценізація;
- постановка «живих» картинок;
- складання сценарію за прочитаним (4 клас);
- робота над деформованою структурою тексту;
- комунікативне читання;
- уточнююче читання;
- складання усної (письмової) анотації до прочитаного твору;
- продукування діалогів;
- складання монологів від імені головного героя або одного з них за прочитаним змістом твору;
- складання описів з елементами міркування;
- робота над лексико-семантичними групами;
- робота над засобами виразності тексту (визначення ролі тієї чи іншої частини мови в описі, розповіді, міркуванні персонажів, подій, вчинків, ...);
- запис нової думки (слів, виразів);
- трансформативне читання-розповідь і т. ін.
X. Підсумок уроку (1 хв)
- творчий переказ;
- розповідь за аналогією;
- ілюстративна робота (словесне, графічне малювання);
- колективна декламація;
- читання-інсценізація;
- постановка «живих» картинок;
- складання сценарію за прочитаним (4 клас);
- робота над деформованою структурою тексту;
- комунікативне читання;
- уточнююче читання;
- складання усної (письмової) анотації до прочитаного твору;
- продукування діалогів;
- складання монологів від імені головного героя або одного з них за прочитаним змістом твору;
- складання описів з елементами міркування;
- робота над лексико-семантичними групами;
- робота над засобами виразності тексту (визначення ролі тієї чи іншої частини мови в описі, розповіді, міркуванні персонажів, подій, вчинків, ...);
- запис нової думки (слів, виразів);
- трансформативне читання-розповідь і т. ін.
X. Підсумок уроку (1 хв)
Види робіт:
- Встановлення спільних і відмінних рис у текстах, які розглядалися на уроці;
- Бесіда-роздум творчого характеру;
- Розв’язання завдань на основі тексту;
- Постановка запитань до текстів учнями;
- Ведення словників («Золоті зерна», «Перлини мудрості», «Барвисті слова» і т. ін.);
- З’ясування спільних (відмінних) завдань (запитань) у методичному апараті підручника до розглянутих на уроці текстів;
- Запис за опорною схемою основної думки;
- Аналіз книжкових ілюстрацій (демонстраційних малюнків) до розглянутих текстів;
- З’ясування позиції учня - «автора» («художника») тексту і т. ін.
- Встановлення спільних і відмінних рис у текстах, які розглядалися на уроці;
- Бесіда-роздум творчого характеру;
- Розв’язання завдань на основі тексту;
- Постановка запитань до текстів учнями;
- Ведення словників («Золоті зерна», «Перлини мудрості», «Барвисті слова» і т. ін.);
- З’ясування спільних (відмінних) завдань (запитань) у методичному апараті підручника до розглянутих на уроці текстів;
- Запис за опорною схемою основної думки;
- Аналіз книжкових ілюстрацій (демонстраційних малюнків) до розглянутих текстів;
- З’ясування позиції учня - «автора» («художника») тексту і т. ін.
\/I. Домашнє завдання ( 1 хв)
Види робіт:
- Вибіркове читання пейзажних описів, подій, слів головного героя, авторських слів, діалогів;
- Графічне малювання;
- Складання плану;
- Добір інших заголовків;
- Виписування найвлучніших слів для характеристики героїв, подій, вчинків, описів;
- Складання діалогу з героями, автором;
- Добір прислів’їв, приказок;
- Вивчення напам’ять;
- Визначення головних і несуттєвих слів у тексті (абзаці);
- Підготовка однієї з частин тексту до виразного читання;
- Перекодування жанру твору;
- Складання таблиць почуттів за прочитаним і т. ін.
привіт, я просто хочу сказати всім, що я отримав свій позику в розмірі 1000000,00 доларів від інвестиційної програми позики містера бена і 100 законних контактів по електронній пошті: 247officedept@gmail.com або напишіть йому на whatsapp + 1-989-394- 3740. якщо ви шукаєте фінансування 100 за низькою ставкою 2 ставки натомість.
ОтветитьУдалить